Friday, August 20, 2010

Sifat-Sifat Mereka Yang Hidup Untuk Islam



Mengutamakan Kepentingan Islam

Berhubung dengan tuntutan ini Rasulullah s.a.w bersabda:

"Berkisarlah kamu bersama-sama dengan Kitab All

ah (untuk kepentingan Islam) di mana kepentingan berkisar-kisar".

Baginda juga bersabda:

"Sesiapa yang berpagi-pagian tidak mengambil berat perihal orang Islam maka dia bukanlah dari golongan mereka".

Rasulullah s.a.w menjelaskan perkara ini secara langsung:"Engkau memegang pos penting dari pos-pos Islam, maka (awas) jangan sampai musuh dapat terlepas dari pengawasan kamu".

Di dalam peperangan Uhud Saad bin Ar-Rabie' ditemui di dalam saat-saat menghampiri maut sedang di tubuhnya terdapat tujuh puluh liang luka kerana rejaman tombak, tetakan pedang dan tusukan panah, lalu ia menoleh kepada Zaid bin Thabit

lalu berkata: "Katakanlah (sampaikanlah berita ini) kepada Rasulullah s.a.w, sesungguhnya saya telah mencium bau syurga dan beritahulah kaumku orang-orang Ansar, tidak ada keuzuran mereka di sisi Allah sekiranya mereka benar-benar ikhlas kepada Rasulullah s.a.w selama mata kamu masih belum pejam, kemudian di saat itu juga dia menghembuskan nafasnya yang terakhir".

Dalam apa sekalipun hal keutamaan pada Islam. Seringkali kita melihat orang meletakkan kepentingannya pada hal berkaitan yang menguntungkan dirinya sahaja. Contohnya atas kepentingan politik, agama dijadikan bahan senda dan alat mencapai cita-citanya.

Ada juga yang mengutamakan kerjanya lebih daripada Islam. tatkala azan berkumandang, masih lagi sibuk dengan kerja sehingga kepentingan men

dirikan solat diabaikan semata- mata mahu menyiapkan kerja tersebut.

dalam apa sekalipun, letakkan lah Islam itu pada yang utama. Insya Allah, segalanya akan menjadi ibadah. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...