Sunday, May 22, 2011

25 Soalan Untuk Diri Ini

"♥ ♥.. ALLAH didn't promise that life would be easy, but HE did promise to go with you. Every step of your life with him by your side. So whatever you do, put your trust in ALLAH.. ♥ ♥"

25 soalan untuk tanya diri…

Taktala hendak melelapkan mata di malam hari,tanyalah diri:
1. Pernahkah kita rasa indah dapat bersendiri di tempat yang sunyi kerana mengingati Allah dan menumpuhkan perhatian sepenuh kepada –Nya?

2. Pernah kah kita menghitung dosa-dosa lahir dan batin sambil menangis kerana istighfar kita terlalu sedikit dibandingkan dengan dosa kita yang menyebabkan kita nanti jadi bahan bakar di api neraka?

3. Selalu kah kita sentiasa ingat pada mati yang boleh mendatangi kita sebentar lagi kerana memang boleh Allah berbuat begitu,Cuma kalau tidak dimatikan itu kerana Allah mahu kita berusaha lagi untuk mencari jalan untuk mendekatkan diri lagi pada-Nya?

4. Pernah kah kita menghitung berapa banyak harta, duit, kereta dan sebagainya yang kita simpan lebih daripada keperluan kita?sedangkan perkara itu walaupun halal,tetap akan ditanya dan di hisab oleh Allah di akhirat kelak.

5. Pernah kita menungkan orang-orang yang kita kasari,umpati,tipu,fitnah,hinakan dan aniaya? Apakah kita telah minta maaf kepada mereka yang terlibat itu?

6. Ketika bersembahyang,apakah kita khyusuk,tawadhuk,rasa hina diri sepanjang ibadah sepanjang ibadah itu?atau hati kita waktu itu menerawang kemerata-rata tempat dengan membelakangkan Allah yang sedang disembah itu?

7. Kalau ada orang sakit,ditimpah kesusahan,menderita kemiskinan,adakah hati rasa belas kasihan untuk membantu atau tolong doakan agar dia akan selamat?

8. Apabila Allah merasakan sakit kepada kita atau kepada orang yang kita kasihi,dapatkah kita tenangkan hati kita dengan rasa sabar dan sedar bahawa sakit itu adalah kifarah dosa kita?

9. Ketika menerima takdir atau rezeki yang tidak sesuai dengan kehendak kita,dapatkah kita redha dan merasakan bahawa ia sebagai satu pemberian Allah yang patut kepada kita?

10. Diwaktu apa-apa yang kita inginkan dan cita-citakan tidak kita perolehi,dapatkah kita tenangkan perasaan kita dengan rasa insaf akan kelemahan dan kekurangan kita sebagai hamba Allah yang hina dina yang menggantungkan hidup mati dan rasa takut sepenuhnya kepada Allah?

11. Di waktu mendapat nikmat,terasakah dihati ianya pemberian Allah lalu timbul rasa terima kasih(syukur) pada Allah S.W.T dan rasa takut kalau-kalau ia tidak digunakan kerana Allah?

12. Kalau kita miskin dapatkah kita rasa bahagia dengan kemiskinan dan berlapang dada dan tidak mahu mengadu-ngadu dan meminta kepada manusia kecuali kepada Allah?

13. Kalau ada orang yang mencerca kita bolehkah kita merasa senang dan tenang lalu kita diamkan sahaja(tanpa sakit hati dan dendam)bahkan memaafkannya sambil mendoakan kebaikkan untuknya.

14. Kalau ada yang menipu,menganiaya dan mencuri harta kita,mampukah kita relakannya atas dasar kita mendapat pahala sabar kerana menanggung kerugian itu?

15. Diwaktu kita bersalah dengan seseorang,datangkah rasa takutkan kemurkaan Allah pada kita dan sanggupkah kita minta maaf sambil mengaku kesalahan kita?

16. Selepas kita melakukan usaha dan ikhtiar atas kerja-kerja kita adakah dapat kita lupakan usaha kita kerana menyerahkan pada Allah atau kita rasa besar dan terpaut dengan usaha kita itu sehingga kita rasa senang dan tenang dengan usaha kita?

17. Kalau orang lain dapat kesenangan dan kejayaan dapatkah kita rasa gembira dan turut bersyukur dan harapkan kekalnya nikmat itu bersamanya tanpa hasrat dengki dan sakit hati?

18. Setiap kali orang bersalah,kita rasa kasihan kita kepadanya,disamping ingin membetulkannya tanpa menghina dan mengumpatnya?

19. Kalau ada orang memuji kita,adakah kita rasa susah hati sebab itu boleh merosakkan amalan kita dan dapatkah kita bendung hati dari rasa bangga dan sombong,kemudian mengembalikan pujian kepada Allah yang patut menerima pujian dan yang mengurniakan kemuliaan itu?

20. Bolehkah kita menunjukkan rasa sayang dan ramah mesra dengan semua orang sekalipun orang bahawahan kita?

21. Selamatkah kita dari prasangka dan jahat sangka pada orang lain?

22. Kalau diturunkan pangkat dan jawatan atau kekayaan kita hilang,selamatkah hati kita dari rasa kecewa dan putus asa?

23. Sanggupkah kita bertolak ansur dengan orang lain diwaktu orang itu memerlukan apa juga kita perlukan?

24. Apakah kita sentiasa puas merasa cukup dengan apa yang kita tidak ada?

25. Apakah hati kita sentiasa bimbang dengan amalan yang kita lakukan dan sentiasa berusaha untuk memperbaikinya?

AKUKAH ITU……???????

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...