Monday, November 30, 2009

Serangan Udara Terbaru Israel: 7 Tercedera, 2 Premis Musnah

November 22, 2009

cedera22 Nov – Sekurang-kurangnya tujuh warga Palestin tercedera dalam aksi serangan udara Israel di Jalur Gaza, kata saksi kalangan warga Palestin.

Mereka berkata kepada Al-Jazeera bahawa serangan pertama menghentam bengkel logam di daerah Tufah Pekan Gaza awal pada Ahad pagi (22/11), sedangkan yang kedua menyerang sebuah kedai mekanik di Burij, ti tengah-tengah Gaza.

Tentera Israel mengesahkan serangan, dengan juru bicara mereka mengatakan bahawa mereka melancarkan serangan sebagai serangan balas terhadap sebuah roket yang dilancarkan dari Jalur Gaza pada hari hari Sabtu yang lalu.


Roket teersebut mendarat di berhampiran bandar selatan Sderot Israel, namun tidak menyebabkan kerosakan atau korban.

Rentera Israel mengatakan bahawa mereka menyasarkan dua kilang yang digunakan untuk membuat senjata, serta penyeludupan terowong di bawah tanah melalui persempadanan Mesir.

Serangan Israel berlaku hanya beberapa jam selepas Hamas mengatakan telah mencapai kesepakatan dengan kumpulan-kumpulan bersenjata Palestin di Gaza, untuk berhenti menembakkan roket ke bandar-bandar Israel.

Fathi Hamad, Menteri Dalam Negeri dari Gaza kerajaan pimpinan Hamas, membuat pengumuman pada hari Sabtu lepas.

Beliau berkata langkah itu bertujuan untuk menghalang serangan balas tersebut untuk membolehkan warga Gaza membina semula rumah mereka yang hancur akibat serangan Israel yang berlangsung selama tiga mingguketika peperangan yang dilancarkan pada akhir tahun lalu.

“Para kelompok bersenjata di Gaza telah bersetuju bahawa tidak serangan roket pada saat atau melakukan sebarang tindakan perlawanan ke atas Israel,” kata Hamad. Aljazeera/ asy

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...