Thursday, April 28, 2011

Cahaya Menembusi

Dia-lah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkan-Nya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya) kepada orang-orang yang mengetahui. (Surah Yunus 10: Ayat ke 5)

Cahaya Al-Quran

Al-Quran adalah mukjizat terbesar yang diberi oleh Allah s.w.t. kepada Nabi Muhammad s.a.w. untuk difahami dan diyakini oleh umat Islam seluruh dunia.

Al-Quran juga mengandungi pedoman dan panduan kehidupan kepada kita untuk meyakini kebesaran dan kesucian Islam. Bagaimana pun, sekiranya Al-Quran ini tidak dibaca, dikaji dan difahami isi kandungannya, maka mukjizat mukjizat Al-Quran itu tidak mungkin akan diketahui.

Al-Quran mempunyai 30 juzuk, 60 hizb, 240 ruboq, 114 surah, 6236 ayat, 77,437 kalimah dan 323,671 huruf. Al-Quran bukan sahaja memberi petunjuk (huda) dalam kehidupan kita, malah memberi cahaya (nur), penyembuh (shifa') dan rahmat (rahmah) kepada pembacanya. Ia adalah bekalan menuju akhirat.

Firman Allah dalam surah al-Ma'idah ayat 15-16: "Terjemahannya: Sesungguh nya telah datang kepada mu cahaya yang terang dan kitab yang nyata dari Allah". "Dengan kitab itu, Allah memberi petunjuk kepada orang yang mencari keredhaannya kepada jalan selamat dan mengeluarkan mereka itu dari kegelapan kepada cahaya yang terang dengan izinnya dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus."

Photo by:WarnaIman Azizi
أَوَ مَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
Dan apakah orang yang sudah mati kemudian dia Kami hidupkan dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengancahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada dalam gelap gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar daripadanya? Demikianlah Kami jadikan orang yang kafir itu memandang baik apa yang telah mereka kerjakan (Surah Al-An'Am 6: Ayat ke 122)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...