Ada yang ditolak mentah-mentah, ada yang ditolak dengan alasan, malah ada yang ditolak dengan cacian, jika tidak kena pada caranya.
Ini hanyalah kegagalan kecil. Orang yang tidak pernah gagal adalah orang yang tidak pernah mencuba. Jika tidak pernah mencuba, tidak mungkin orang itu akan berjaya.
Setelah di'reject' 199 kali, bagaimana untuk kita menerima penolakan dengan hati yang gembira untuk kali yang ke-200 ?
Mudah saja.
Manusia berasa berjaya dengan bersandarkan kepada sesuatu kayu ukur.
Contohnya :
Senario A : Khairul yang menduduki peperiksaan SPM dan mengharap dan berusaha untuk mendapat 13 A 1 tetapi akhirnya hanya mendapat 7 A 1 dan 6 A 2. Teramatkan dia sedih dan kecewa dengan keputusan yang didapati. Khairul malu untuk berjumpa dengan cikgu dan rakan-rakan lain kerana ini.
Senario B : Setelah 2 kali mengambil SPM, Shafiq berusaha keras untuk mendapat keputusan yang lebih baik. Akhirnya, Alhamdulillah, Shafiq berjaya lulus dengan pangkat 3 dalam cubaan kali ketiga. Bapa Shafiq dengan bangga membuat kenduri kesyukuran untuk seluruh kampung mereka.
Jadi sebelum kita membuat apa-apa tawaran. Kita letakan tujuan untuk berjaya tetapi dalam masa yang sama, kita juga bersedia menghadapi yang terburuk jika client untuk membuat penolakan.
Senario yang kita harap (expect) :
Ali : Salam puan X, saya nak buat promosi pinggan mangkuk bercorak Inggeris yang sangat cantik. Puan berminat ke ?
Puan X: Arghhhhhh !!!, pergi mampus ko. Aku benci Inggeris. Ko sebut sekali lagi, aku akan hempuk ko dengan kasut Bata aku ni.!
Senario yang mungkin berlaku :
Ali : Salam puan X, saya nak buat promosi pinggan mangkuk bercorak Inggeris yang sangat cantik. Puan berminat ke ?
Puan X : Maaf dik, akak tak berminat. Nanti akak tengok katalog ini. Terima kasih ya.
Keputusan = anda berjaya.
Akhirnya anda akan menjadi lebih bersemangat dan bertenaga untuk menerima penolakan yang seterusnya.
Dalam menerima penolakan, sentiasa fikir tentang perkembangan dan penambahbaikan.Development and Improvement.
Dalam setiap penolakan kita dapat belajar sesuatu yang baru yang sangat berguna untuk perniagaan kita. Pelanggan akan memberi 1001 alasan.
Maka kita mempunyai 1001 alasan –> soalan yang kita perlu mencari jawapan.
Jika ramai kata mahal, kita kaji harga kita.
Jika ramai kata tak cantik, kita kaji pilihan kita.
Jika ramai kata produk tak sesuai, ubah produk kita.
Jika ramai kata ABCDE, kita cari penyelesaikan untuk ABCDE dan cuba semula.
Kita perlu memahami kehendak masyarakat. (Memahami bermaksud faham betul-betul apa kehendak dan keperluan. Ini bukan bermakna anda perlu mengikut secara membuta-tuli apa yang disuruh oleh pelanggan-pelanggan tadi)
Selamat mencuba dan selamat menerima penolakan. Ingat, setiap penolakan itu membawa anda lebih dekat kepada kejayaan.
Orang yang tidak pernah gagal adalah orang yang tidak pernah mencuba.
Terima kasih
No comments:
Post a Comment